Är svenska fängelse för snälla?

I genomsnitt kostar ett barns lunch i skolan 9 kronor om dagen man kan jämföra det med en person som sitter i fängelse som får mat för ca 45 kr om dagen (frukost, lunch och middag) Delar man det på tre så får man vad varje mål kostar för en som sitter i fängelse, det blir 15 kronor, alltså så kostar en måltid för en som sitter i fängelse 6 kronor mer än för ett skolbarn. Detta kan jag tycka är mycket märkligt, skolbarnen är ju trots allt vår framtid medan de som sitter i fängelse har gjort något så att de har förtjänat att sitta där, jag tycker det är helt fel att satsa pengar på att de i fängelserna ska få bättre mat.

Att vara intagen på ett fängelse i Sverige börjar mer och mer lika en lång hotellvistelse. Den intagne har teve med många olika kanaler på rummet och tv-spel som de kan spela. Jag kan tycka att om man nu har gjort något så att man förtjänar ett fängelse straff ska man inte få ha det bra, jag tycker att det måste vara mycket hårdare på fängelse. Man ska inte få ha allt som man har där hemma om man ens har det, jag kan tycka att man ska få ha det tuffare. Man kan ta bort alla ”onödiga” saker som TV, TV-spel, datorer och sådana saker som man klarar sig utan, en fånge ska inte kosta så mycket pengar som de gör, för om man hade dragit in på allt det där så tror jag nog att man hade kunnat spara pengar som kanske annars dras in på skolan eller äldrevården.

Något som också finns är kiosker på fängelse, det kan jag inte heller förstå att man har personal som jobbar med att sälja godis och tidningar till fångarna, även det kräver ju arbetskraft och det är dessutom ett lyxproblem att inte kunna köpa de nyaste nummer av tidningar. Det hade kunnat finnas böcker som man kan låna där som ett litet bibliotek, det behöver inte vara bemannat.

Man satsar också mycket på utbildning inne i fängelserna, det tycker jag däremot är en satsning som är helt rätt, för många av de som sitter i fängelse är relativt lågutbildade respektive ingen utbildning över huvud taget. Det kan nog hjälpa de intagna dels att få tiden att gå när ma sitter inne dels att när de senare kommer ut så har de en utbildning som gör att de lättare kan få ett jobb och på så sätt är det lättare för dem att komma in i vardagen igen, för om man inte gör det är det nog lätt att falla tillbaka i samma mönster och fortsätta i en kriminell bana.

Men kanske om det är alltför tufft i fängelset kanske det blir så att de insatta tröttnar lättare och att det på så sätt blir mer oroligheter inne i fängelset. I USA har man det som så att man ofta delar cell med någon annan och då kan man ju förstå att det blir bråk, våldtäkt är inte heller ovanligt i Amerikanska fängelser. Men jag hade tänkt mig någonting mitt emellan, att man får ha egna celler men inte celler som ser ut som hotellrum. Lite tuffare tag för de som har gjort sig skyldig till det tycker inte jag hade varit mer än rätt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0